آمبولانس حمل بیمار سوختگی

آمبولانس حمل بیمار سوختگی

مصدومین در حوادث سوختگی جزو بیمارانی هستند که شرایط آنها میتواند در کوتاهترین زمان ممکن دستخوش تغییرات زیادی گردد.

منظور ما از مصدومین سوختگی مصدومینی است که بر اساس جدول تعیین سطح سوختگی دچار سوختگی های درجه ۳ در بیش از حداقل ۶۰ درصد سطح بدن شده باشند.

در سوختگی درجه ۳ که مصدوم به علت از بین رفتن اعصاب زیر جلدی درد زیادی احساس نمیکند بارها شاهد بوده ایم که مصدوم هوشیار بوده و حتی با کادر درمان ارتباط کلامی کامل داشته ولی ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه دچار شوک ناشی از عفونت منتشره در خون و از دست دادن مایعات و الکترولیت ها شده و اکیپ درمان را مجبور به احیاء نموده است.

در سوختگی درجه سه تمام ضخامت پوست یعنی اپیدرم و درم تخریب می‌ شود و حتی ممکن است آسیب عمیق‌ تر شده و بافت های زیر پوستی (چربی، ماهیچه و استخوان) را نیز درگیر کند. در برخی موارد تمایز سوختگی درجه سه از سوختگی درجه دو مشکل می‌باشد؛ با این وجود ناحیه سوختگی در نوع درجه سه معمولاً سیاه رنگ و یا خشک و سفید است اما در نوع درجه دو قرمز و مرطوب بوده و ظاهر عرق کرده دارد. در سوختگی درجه سه به علت از بین رفتن اعصاب زیر جلدی معمولاً بیمار دردی احساس نمی ‌کند، بجز مواردی که در اطراف سوختگی درجه سه، مناطقی از سوختگی درجه دو نیز وجود داشته باشد.

مصدومین این نوع سوختگی شدید باید فوراً به مراکز درمانی منتقل شوند ، که بهتر هست  انتقال بیمار سوختگی با آمبولانس انتقال بیمار سوختگی صورت گیرد ، زیرا در این بین فرایند درمانی و پیشگیری به سرعت توسط تیم مجرب و آموزش دیده شروع خواهد شد تا بیمار به اولین و بهترین مرکز تخصصی انتقال یابد .

بیمار سوختگی

آمبولانس حمل بیمار سوختگی

بیمار سوختگی

آمبولانس حمل بیمار سوختگی مجهز به تجهیزات CIU و تیم پزشکی

در کشور ما بسیاری از مصدومین سوختگی با خطرات و عوارض مختلفی مواجه هستند. بر اساس تحقیقی که از سوی بیمارستان شهید مطهری که بعنوان مرکز تحقیقاتی و درمانی سوختگی در کشور محسوب میگردد انجام شده است مایعات داغ با 57% و مایعات مشتعل شونده با 21% بیشترین موارد سوختگی را شامل می‌شوند. همچنین سن 21-30 سال در جنس مرد با 5/17% و در جنس زن با 7% بیشترین موارد سوختگی را در بر می گیرند.

باکتری‌های گرم منفی با 7/85% مهمترین علل عامل میکروبی و در میان آن‌ها، سودوموناس با 5/37% مهمترین عامل عفونت در سوختگی بود.

اگر پایش های عفونی برای مصدوم یا بیمار سوختگی انجام نگیرد قطعا با شرایط سخت و دشواری روبرو می شویم که ناچار خواهیم بود مصدوم را تحت درمان های شدید آنتی بیوتیکی قرار دهیم.

آمبولانس آی سی یو ( ICU ) چه از نوع زمینی و یا آمبولانس هوایی باید برای انتقال مصدوم یا بیمار سوختگی کاملا آماده و مهیا باشد.

لازم به ذکر است آمبولانس زمینی برای حمل مصدوم سوختگی همان آمبولانس آی سی یو ( ICU )  میباشد و باید علاوه بر تجهیزات مراقبتهای ویژه و تجهیزات احیاء ؛ مجهز به کیت های مخصوص سوختگی بوده و اکیپ آمبولانس باید ضمن آگاهی کامل از چگونگی مراقبت از مصدومین سوختگی، شرایط  ایزوله معکوس را رعایت نموده و از گسترش و شیوع عفونت جلوگیری نمایند.

توجه داشته باشیم مصدوم سوختگی یا بیمار سوختگی با درجات بالا باید شدیدا و فورا مورد مراقبت تخصصی پزشکی قرار گیرد .